Skútr Piaggio MP3 má totiž o kolečko víc
Piaggio MP3 je skútr, který se objevil na trhu už v roce 2006. Popularitu si získal díky své hlavní přednosti. Řídit ho může i majitel standardního řidičského oprávnění skupiny B na osobní vozy, který nemusí vlastnit řidičák na motorku. Má to ale háček.
Tříkolka se nepovažuje za motorku
Kdo chce v Česku a dalších evropských zemích řídit skútr s řidičákem na auto, může osedlat pouze motocykl s automatickou převodovkou, maximálním objemem motoru 125 ccm a výkonem 11 kW (15 koní). Tak jak je možné, že Piaggio MP3 je pětistovka a i přes to ho řídit lze?
Odpověď je jednoduchá. Italové našli díru v legislativě a chytře toho využili. Skútru přidali jedno přední kolo navíc a osadili ho brzdovým pedálem na pravou nohu a ruční brzdou. Díky tomu Piaggio MP3 splňuje právní normy a nepovažuje se tak za motorku, ale za vícestopé vozidlo, které spadá pod skupinu B. I když se jízdními vlastnostmi od obyčejného motocyklu nijak neliší.
Rozdíl proti dvoukolovému skútru
Na první pohled se může zdát, že ovládat tříkolku musí být jiné, než obyčejný motocykl. Ale v zásadě není. Princip naklánění je naprosto totožný a i zkušený motorkář se bude cítit na Piaggiu jako doma.
Nejmarkantnější rozdíl je v jistotě a stabilitě. Pokud se MP3 500 postaví po bok jiného skútru nebo dospělé motorky s totožným objemem motoru, rázem motorkář zjistí, že má na Piaggiu mnohem větší pocit jistoty a stability a to na jakémkoliv povrchu při jakémkoliv počasí. Navíc tříkolka jde skvěle klopit a náklon do zatáčky je plynulý a řidiče nevyleká.
Hlavní nevýhodou proti klasickým motorkám je hmotnost (280 kg), kterou Ital neumí maskovat. Obzvlášť při manipulaci je těžké tříkolku udržet a to nemluvě o pomalé jízdě mezi auty. Piaggio sice umí zaaretovat přední vidlice tak, aby nemohlo spadnout a drželo ve vertikální pozici, ale i přesto je zacházení s ním náročné.
Pokud to shrneme, Piaggio MP3 500 je jedinečný stroj, který jen těžko najde konkurenci. Na druhou stranu míří na úzkou skupinu řidičů, která chce výkonný skútr, ale nemá papíry na motocykl. Kdo má řidičské oprávnění skupiny „A“ nebo „A2“, pro toho se stává Piaggio zbytečné.